Професионалните ситуации често биха могли да бъдат смущаващи и да накарат немалко хора да се чувстват неловко – напр. в ситуация, за която не зноят, че бизнес етикетът се различава от стандартния обществен етикет.
В книгата си „The Essentials Of Business Etiquette“ (основи на бизнес етикета) Barbara Pachter обяснява специфичните правила, които се нуждаем да разбираме за да се представяме добре в професионални ситуации.
Най-важните съвети от книгата за това как да се запознаваме, обличаме и храним в ресторант по време на делови ситуации, са следните:
1. Винаги ставайте, когато ви представят на друг човек.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715714598482447/?type=1
2. Винаги казвайте пълното си име при представяне по делови повод.
Може да съкратите името си, ако е дълго или трудно за произнасяне.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715714781815762/?type=1
3. Винаги инициирайте ръкостискането, ако сте по-висшестоящ, независимо от пола и възрастта.
Ако по-висшестоящият пропусне, по-ниско стоящият в йерархията трябва да подаде ръка.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715101815730/?type=1
4. Обличайте се подходящо.
Облеклото, важна част от невербалната комуникация, може да подобри професионалната репутация на един човек или да подкопае доверието в него.
Винаги проверявайте какъв е dress code-а за дадено събитие преди да го посетите.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715341815706/?type=1
5. Винаги казвайте „благодаря“ един или два пъти по време на разговор.
Необходимо е да го казваме не повече от 1 или 2 пъти по време на разговор. В противен случай ще разводним ефекта от тази дума и рискуваме да изглеждаме безпомощни и изпаднали в нужда.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715535149020/?type=1
6. Изпращайте отделни благодарствени писма до всеки за когото се отнася, а не едно общо.
Необходимо е благодарственото писмо да бъде изпратено в рамките на 24 ч. след събитието. Хартиеното писмо може да се забави с дни, за разлика от електронното.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715671815673/?type=1
7. При делова среща никога не изтегляйте стола за някой, за да седне.
Приемливо е да отворите вратата за госта ви, но не и да изтегляте стола му, независимо от пола. В бизнес ситуациите не важи правилото от неделовия етикет.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715825148991/?type=1
8. Не кръстосвайте краката си по време на делова среща.
И мъжете, и жените го правят, но в делова ситуация би могло да бъде разсейващо и със сексуален елемент.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715715991815641/?type=1
9. Сочете със събрани пръсти.
Посочвайте с длан и със събрани пръсти. Използването на показалеца за целта се приема за агресивно.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715716171815623/?type=1
10. Винаги разчупвайте хляба с ръце.
По време на делови обяд не използвайте ножа, за да режете хляба си. Разделете с ръце наполовина малката питка и отчупвайте по едно парченце на хапка, което намазвате с масло преди да го изядете.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715716765148897/?type=1
11. Не поръчвайте нищо твърде скъпо по време на делови обяд.
Ще изглежда, че демонстрирате предимство пред събеседника ви, ако си поръчвате твърде скъпо ястие.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715716988482208/?type=1
12. Не премествайте и не подреждайте съдовете ви на масата.
Вие не сте сервитьор. Оставете съответния персонал да си свърши работата. Събеседникът ви би могъл да се почувства пресиран да приключва, ако все още не е свършил с храненето си.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715717171815523/?type=1
13. Поддържайте избора си балансиран с този на госта ви по време на делови обяд.
Това означава, че ако гостът ви поръча предястие или десерт, е необходимо да последвате избора му.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715717438482163/?type=1
14. Никога не искайте храната да бъде опакована за вкъщи след делови обяд.
Приемливо е след семеен обяд, не и след делови.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715717621815478/?type=1
15. Знайте кои съдове и прибори за какво служат и какво е подреждането им на масата.
Подреждане на съдовете и приборите: http://on.fb.me/1sLGrN0; http://on.fb.me/1rHKZ54; http://on.fb.me/1uytRAL.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715717761815464/?type=1
16. Домакинът винаги плаща цялата сметка по време на делови обяд.
Домакин е този, който е отправил поканата и съответно той заплаща сметката, независимо от пола. Ако мъжът настоява да плати сметката по време на делови обяд, въпреки че жената е домакин, тя може да каже, че средствата са на фирмата, не нейни, или да помоли партньора си за извинение и да отиде да плати сметката.
Ако въпреки всичко мъжът настоява да плати, избегнете разгорещен спор и го оставете да направи това.
https://www.facebook.com/bizetiquette.milena/photos/a.509930242394218.1073741824.416731981714045/715717901815450/?type=1
Източник: Business Insider Malaysia